رژیم ایران، عبدالجلیل شهبخش، زندانی سیاسی بلوچ را بامداد سهشنبه در زندان مرکزی زاهدان اعدام کرد.
دستگاه قضایی رژیم او را به «تحریک به انجام حملات مسلحانه علیه نیروهای امنیتی کشور» و عضویت در انصار الفرقان متهم کرد. به گفته دستگاه قضایی رژیم، شهبخش از چهرههای کلیدی گروهی بود که در جریان قیام مردمی ۲۰۲۲، ظاهراً برای انتقامگیری و ایجاد ناامنی، از مراکز نیروهای امنیتی جاسوسی میکرد.
در تاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲، در چارچوب تلاش رژیم برای سرکوب قیام مردمی، سپاه پاسداران و سایر نیروهای امنیتی ۱۱۵ بلوچ را هنگام خروج از نماز جمعه به قتل رساندند.
روز قبل از اعدام، مأموران وزارت اطلاعات رژیم به سمت یک وسیله نقلیه آتش گشودند و چهار بلوچ را کشتند.
شورای ملی مقاومت ایران و رئیس جمهور منتخب آن برای دوران گذار، مریم رجوی، سرکوب مردم بلوچ ایران توسط رژیم را محکوم کردند. او تأکید کرد که رژیم با اعدام نسل جوان ایران سعی در فرار از خشم مردم و به تأخیر انداختن سقوط خود دارد.
این رهبر اپوزیسیون از مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت خواست تا فوراً برای توقف اعدامهای سیاسی در ایران اقدام کنند. او تأکید کرد که رهبران رژیم باید به خاطر ۴۷ سال جنایت علیه بشریت به دست عدالت سپرده شوند.
اعتراض و محکومیت اعدامها توسط ایرانیان مقیم سوئد
روز شنبه، ۹ مه، ایرانیان مقیم سوئد و تبعیدیان و هواداران شورای ملی مقاومت ایران در استکهلم، گوتنبرگ و مالمو علیه اعدامهای سیاسی اخیر در ایران تظاهرات کردند. شرکتکنندگان به زندانیان سیاسی اعدام شده، از جمله چندین عضو مجاهدین خلق و معترضان جوان دستگیر شده در جریان قیامهای مردمی اخیر، ادای احترام کردند.
شرکتکنندگان از اتحادیه اروپا و سوئد خواستند سکوت خود را در مورد این اعدامهای سیاسی بشکنند. آنها همچنین خواستار آزادی فوری و بیقید و شرط همه زندانیان سیاسی در ایران شدند. آنها همچنین حمایت خود را از مبارزه مردم ایران برای آزادی و آرزوی آنها برای ایجاد یک جمهوری دموکراتیک ابراز کردند.



















