کمپین زندانیان سیاسی علیه اعدام‌ها ادامه دارد و به نقطه عطف جدیدی رسیده است

کمپین «سه‌ شنبه‌ها علیه اعدام» این هفته به نقطه عطف جدیدی رسید و وارد صد و بیستمین هفته متوالی خود شد. این کمپین که در آن زندانیان سیاسی سه‌شنبه‌ها اعتصاب غذای هماهنگ انجام می‌دهند، در ۵۶ زندان در سراسر کشور ادامه دارد.

در بیانیه این هفته، کمپین می‌نویسد که اعدام‌های سیاسی در کشور افزایش یافته است. رژیم از ۲۲ مارس حداقل ۲۳ زندانی سیاسی و متهم به جرایم امنیتی را اعدام کرده است.

همچنین به افزایش نگران‌ کننده ناپدید شدن‌های قهری پس از این اعدام‌ها اشاره می‌کند. این بیانیه همچنین فاش می‌کند که رژیم از بازگرداندن اجساد شش زندانی سیاسی اعدام شده که در این کمپین شرکت داشتند، خودداری می‌کند، علیرغم اینکه رژیم ۴۰ روز پیش وحید بنی عامریان، پویا قبادی، بابک علیپور، اکبر (شاهرخ) دانشورکار، محمد تقوی و ابوالحسن منتظر را اعدام کرد.

وضعیت حقوق بشر پس از گزارش‌هایی مبنی بر دستگیری اعضای خانواده‌ها توسط رژیم که به دنبال پاسخ بودند، وخیم‌تر شده است.

در ۱۸ آوریل ۲۰۲۶، نیروهای سرکوبگر امنیتی رژیم، اعظم و اکرم دانشورکار، خواهران اعدام شده اکبر دانشورکار، را در یک مرکز پزشکی قانونی دستگیر کردند که درآنجا آنها خواستار تحویل بقایای جسد او شدند. انجمن های متحد برای ایران آزاد دراول ماه مه از دستگیری آنها خبر داد. طبق گزارش‌ها، رژیم آنها را به مکان نامعلومی برده است.